Pierwsze czynności syndyka po ogłoszeniu upadłości
Przebieg postępowania upadłościowego ma charakter wieloaspektowy. Poniżej przybliżymy problematykę w uproszczonym (ogólnym ujęciu).
I tak, z chwilą wydania postanowienia o ogłoszeniu upadłości rozpoczyna się etap postępowania, który można określić mianem „właściwego postepowania upadłościowego”. Nadmienić należy, że postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest publikowane w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (KRZ). Z tym momentem upadły traci zarząd nad majątkiem wchodzącym do masy upadłości. Upadły jest zobowiązany do wydania syndykowi wszystkich składników majątkowych (oczywiście tylko w tym zakresie, w jakim wchodzą one do masy upadłości). Syndyk podejmuje pierwsze czynności natury formalnej, a następnie nawiązuje kontakt z upadłym oraz zawiadamia o ogłoszeniu upadłości ujawnionych wierzycieli oraz małżonka upadłego.
Zasadniczo należy stwierdzić, że sprawny przebieg postępowania upadłościowego jest uwarunkowany odpowiednią współpracą pomiędzy syndykiem a upadłym Jednocześnie syndyk podejmuje w tym zakresie czynności ukierunkowane na ustalenie składu masy. Istotnym jest, że syndyk w ramach podejmowanych działań występuje do właściwego dla upadłego naczelnika urzędu skarbowego celem uzyskania informacji mających wpływ na ocenę sytuacji majątkowej upadłego, w szczególności dotyczących okoliczności powodujących powstanie po stronie upadłego obowiązku podatkowego w okresie pięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości (art. 4918 ust. 1 p.u.). Uzyskane informacje są cennym źródłem danych i pozwalają na ocenę czy twierdzenia wskazane we wniosku o ogłoszeniu upadłości są zgodne z prawdą.
Dodatkowo pozwalają na przeprowadzenie przez syndyka analizy czy upadły nie dokonał czynności z pokrzywdzeniem wierzycieli. Syndyk jednocześnie zwraca się do Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego w celu uzyskania informacji czy upadły jest wspólnikiem spółek handlowych, jak również czy w okresie dziesięciu lat przed dniem zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości sprawował funkcję członka organu spółek handlowych i czy w stosunku do tych spółek ogłoszono upadłość (art. 4918 ust. 1 p.u.).
Należy przy tym również wskazać na konieczność zawiadomienia pracodawcy lub ZUS celem zajęcia świadczeń (w granicach prawem przewidzianych). Syndyk, w terminie 30 dni od dni ogłoszenia upadłości, sporządza i składa spis inwentarza wraz z panem likwidacyjnym. Dalsze czynności syndyka są wyznaczane rezultatami przedstawionych powyżej czynności.